EMANCIPACIJA DISONANCE

NEM: Emanzipation der Dissonanz; FR: émancipation de la dissonance; IT: emancipazione della dissonanza.

ET: Lat. emancipatio = osvoboditi, iz emancipare = osvoboditi, osamosvojiti, iz predl. e = iz, manus = roka in capere = ujeti (‹KLU›, 176); dissonantia = neusklajenost, iz dissonare = slabo zveneti, ne ujemati se se, iz predpone dis-, ki zanika osnovo, in sonare = zveneti

(‹KLU›, 146, 147).

D: Naziv za osvobajanje disonance od obveznega razvezovanja v konsonanco.

KM: V SCHÖNBERG 19667: 16–17 Schönberg enakovrednost med konsonanco in disonanco pojasnjuje z dejstvom, da so tako ene kot druge med ♩parcialnimi toni♩, disonance med viÅ¡jimi, konsonance med niÅŸjimi: »Te so (tj. konsonance in disonance, op. N. G.) 
 si nasprotne toliko, kolikor sta si nasprotni dve in deset 
 Odvisno je samo … od analitične sposobnosti uÅ¡esa, ali lahko (uho) sprejme visoke ♩parciale♩, zato naziv 
 blagozvočje razÅ¡iri v tolikÅ¡ni meri, da je v njem prostora za vse naravno dane pojave.« Na podoben način tudi Cowell dokazuje tvorbo ♩klastra♩ iz sekund, ki so – kot disonance – tudi v viÅ¡jih ♩parcialih♩ (gl. D 1 in KR – t. a ♩klastra♩).

»Naravno dani pojavi« so ♩parcialni toni♩.

KR: V DAHLHAUS 1976b: 149–150 Dahlhaus opozarja, da je Schönbergova argumentacija napačna, saj ♩struktura♩ ♩parcialnih tonov♩ ne more biti merilo za določanje konsonantnosti in/ali disonantnosti intervala, temveč edino za določanje ♩zvokov(n)e barve♩ (gl. ♩formant♩).

Schönbergova argumentacija je nepopolna predvsem zaradi njegovega povrÅ¡nega (avtodidaktičnega) poznavanja akustike. Je pa pojem pomemben v terminologiji ♩glasbe 20. stoletja♩ kot izraz prizadevanj po ukinitvi tonalitetnega, funkcijsko-harmonskega razmerja med konsonanco in disonanco oz. da se disonanca osvobodi od obveze po razreÅ¡evanju v konsonanco.

GL: ♩atonaliteta♩, ♩glasbena proza♩, ♩linearni kontrapunkt♩, ♩pantonaliteta♩, ♩svobodna atonaliteta♩.

‹BASS›, I, 662; ‹CAN›, 155; ‹G›, 28, 49; ‹GL›, 50–51

Dodaj odgovor

error: Content is protected !!