EKSPERIMENT, EKSPERIMENTALNA GLASBA

ANG: experiment, experimental music; NEM: Experiment, Experimentalmusik (redkeje), experimentelle Musik; FR: expériment, musique expérimentale; IT: sperimento, musica sperimentale.

ET: Lat. experimentum = poskus, iz experiri = skušati, poskušati (‹KLU›, 195).

D: 1) »(VaÅ¡a dela) vedno postavljajo probleme, probleme ♩harmonije♩ in ♩zvoka♩, probleme sloga in stila, probleme vrste. V fiksiranju problemov in v posebnosti njihovih reÅ¡itev leÅŸi velik del atraktivnosti vaÅ¡ega ustvarjanja 
 Eksperiment kot tak postaja objekt oblikovanja 
 kot nemirna, neustavljiva moč, ki nenehno postavlja vpraÅ¡anja o smislu in pomembnosti preseÅŸenih vrednot.« (BEKKER 1932: 63)

2– A) »Samo z zavestnim in dolgim eksperimentiranjem, neprestanim vzgajanjem uÅ¡esa se bo ta neustaljena oblika pribliÅŸala generacijam in umetnosti.« (BUSONI 1907: 45)

2– B) »Treba bo izpeljati veliko zvočnih eksperimentov in vaj. Sprejemljivi rezultati bodo ustvarili nove zvočne predstave, na katere se bo pri skladanju spet moč nasloniti. Skladanje bo moralo dolgo biti tudi raziskovanje.« (STOCKHAUSEN 1963b: 32)

3–A) »Vse moderne umetnosti od danes prehajajo skozi globoke spremembe in to zaradi vplivov tehnologije in znanstvenih metod na moderno ÅŸivljenje: umetnik se ne more več drÅŸati stran od eksperimentalne metode in od ideje napredka … Za bralca, ki se je oblikoval skozi tradicionalne umetnosti ali glasbo, bo to delo, zaradi recentnega razvoja glasbe in pomembnosti tehnologije v eksperimentalni glasbi, nekoliko nerazumljivo, ker so neki odlomki v njem izključno tehnični.« (MOLES 1960: 11)

3–B) »Predlagam eksperimentalni pristop h glasbi, kar razume znanstveno metodo. Kot vemo, po tej metodi rezultat vedno nadzoruje teorijo.« (SCHAEFFER 1952: 179)

3–C) »Ta skladba je (misli se na Illiac Suite iz leta 1957, na prvo skladbo, skladano z računalnikom, op. N. G.) 
 kronoloÅ¡ki protokol raziskovanja skozi naÅ¡e eksperimente.« (HILLER-ISAACSON 1959: 152)

4) »Tam 
, kjer se pozornost usmerja na opazovanje in posluÅ¡anje Å¡tevilnih stvari naenkrat, če vključimo tudi tiste, ki nas obkroÅŸajo 
, se ne more pojaviti vpraÅ¡anje o ustvarjanju v pomenu oblikovanja razumljivih ♩struktur♩ 
 in tu je priročna beseda ‘eksperimentalen’, pod pogojem, da se ne uporablja za opis dejanja, ki se bo kasneje vrednotilo kot uspeh ali napaka, ampak enostavno za dejanje, katerega rezultat je neznan.« (CAGE 1961: 13)

KM: D so razporejene tako, da pojasnijo štiri glavne pomene pojma:

a) D 1, ki je odlomek iz nekega pisma P. Bekkerja A. Schönbergu, ima neobvezen, »şurnalističen« prizvok, v tem pomenu se e. in e. g. ne moreta tretirati kot tehnični naziv ali strokovna beseda.

b) V D 2 se meri na e., ki bo v prihodnosti pripeljal do nekega umetniÅ¡kega rezultata, zato je v tem pomenu e. g. sorodna ♩avantgardni glasbi♩.

c) D 3 zastopa pomen e., ki je najbliÅŸji pomenu v tehničnih znanostih. S takÅ¡nim konceptom e. se najmočneje povezuje ♩konkretna glasba♩, zlasti v svojih začetkih.

d) D 4 specificira pomen e. g. v skladateljski teoriji J. Cagea (ki je vsekakor povsem antiznanstven). E. g., ki jo sklada Cage, spada v »ameriško e. g.« (gl. NICHOLLS 1990), ta pa je tudi del »ameriške e. tradicije« (gl. YATES 1967: 252–312).

KR: Čeprav se pojem najpogosteje uporablja v pomenu, ki je specificiran v D 1 in 2, je njegov natančen pomen kot tehničnega naziva ali strokovne besede omejen samo na tisto v D 3 in 4. Pri natančni rabi je treba razlikovati e. g. od ♩avantgardne glasbe♩ (gl. D 2 in KR ♩avantgarde, avantgardne glasbe♩), ♩glasbe 20. stoletja♩, ♩moderne glasbe♩, ♩nove glasbe♩ in ♩sodobne glasbe♩.

GL: ♩aleatorika♩, ♩improvizacija♩, ♩konkretna glasba♩ = (♩musique concrÚte♩), ♩nedeterminacija♩ = (indeterminacija), ♩naključje♩, ♩work in progress♩ = (delo v nastajanju)♩.

PRIM: ♩avantgarda, avantgardna glasba♩, ♩glasba 20. stoletja♩, ♩moderna glasba♩, ♩nova glasba♩, ♩sodobna glasba♩.

BLUMRÖDER 1981; ‹BOSS›, 53–55; ‹BKR›, II, 33–34; ‹CH›, 298; ‹EH›, 85–87; ‹FR›, 28 = vodilka k ♩avantgardi♩; GLIGO 1989; ‹GR›, 71; ‹HO›, 362–363; ‹JON›, 94; ‹LARE›, 555; ‹M›, 549; ‹MGG›, XVI, 155–161; ‹P›, 26; ‹ROS›, 89; ‹SLON›, 1446–1447; WINCKEL 1970; M, 230; ‹VO›, 168–172

Dodaj odgovor

error: Content is protected !!