ANG: athematicism; NEM: Athematismus; FR: athématisme; IT: atematismo.
ET: GrÅ¡. Predpona a- (alpha privativum) nasprotuje tematizmu â¹KLUâº, 1); grÅ¡. théma (dobesedno) = tisto, kar je dano, postavljeno, od tithenai = nastaviti, postaviti, poleÄi â¹KLUâº, 728); D: 1) »(Pojem za glasbo,) v kateri manjkajo melodiÄne teme, tam, kjer bi jih priÄakovali. NajzgodnejÅ¡i so primeri prvega atonalitetnega instrumentalnega dela Schönberga in njegovih uÄencev.« (â¹GRâº, 21; gl. »athematic«.)
2) »(Naziv za) odsotnost razpoznavnih tem v glasbi, posebno uporabljenih tipov dolgih tem, ki so se uporabljale v glasbi 18. in 19. stoletja.« (â¹FRâº, 6)
3) »(Naziv za glasbo) brez teme oz. brez tematskega reda.« (â¹HIâº, 38; gl. »athematisch«.)
4) »(Naziv za) slogovno lastnost âŠsodobne glasbeâŠ, ki je vidna v odsotnosti teme in kompozicijsko â tehniÄnih manipulacij s temo in njenimi deli, oz. motivi, kot so ponavljanje, transponiranje, variiranje, obdelovanje, kontrastiranje ipd … V skladu s povsem novim pristopom in skupaj z zvoÄnim materialom je sodobno glasbeno miÅ¡ljenje odbilo vsako vnaprej determinirano kategorijo, kot npr. âŠtonalitetoâŠ, motiv, temo pa tudi konkretno vrsto forme.« (â¹MELZâº, I, 79â80; gl. tudi »âŠatematiÄnostâŠÂ«.)
5) »(Naziv za) koncepcijo, ki oznaÄuje naÄin, po katerem se glasbeno gradivo uporablja pri komponiranju. Ta temelji na zavednem zavraÄanju predoÄbe o temi ter na iskanju drugih sredstev, ki zamenjujejo funkcijo teme ali motiva, ki je v tonalitetni in modalitetni glasbi zagotavljala enovitost dela.« (â¹HOâº, 54)
KM: Pripono -izem obiÄajno povezujemo z nazivom za slog, obdobje ipd. […] »Tematsko delo« (â¹MELZâº, Ill, 557) oziroma »tematski procesi« (gl. WÃRNER 1969) bi lahko uvrÅ¡Äali pod »tematizem« (ki je tukaj v obliki negacije) kot oznako za slog po kriteriju doloÄene tehnike (gl. tudi BLUMRÃDER 1991).
KR: D so razvrÅ¡Äene proporcionalno po preciznosti: V a. pravzaprav ne govorimo o ukinjanju teme (ali motiva), kot to trdi D 1 in (delno) v 2, ampak o zamenjavi tematskega (in motiviÄnega) dela iz glasbe tonalitetne tradicije z novimi postopki, skladno z atonalitetno zgradbo, ki bi jih lahko uvrstili pod âŠrazvojno variiranjeâŠ, kot je lepo izpostavljeno v D 3â5. Odstopanje od »konkretne vrste oblike« (D 4) v terminologiji se v âŠglasbi 20. stoletja⊠razlaga z âŠindividualno oblikoâŠ.
V D 4 »material« ni »zvoÄni«, ampak »zvokovni« (ker ne zveni!).
V â¹BASSâº, I, 200, navaja, da je pojem 1930. leta uvedel A. Hába, brez vira. Glede na to, da je a. obstajala ÅŸe mnogo prej, navedka ne gre upoÅ¡tevati.
GL: âŠatonalitetaâŠ, âŠekspresionizemâŠ, âŠindividualna oblikaâŠ, âŠrazvojno variiranje⊠= (razvojna variacija).
PRIM: âŠatematiÄnostâŠ.
â¹JONâº, 18â19 = cathematic music«; â¹LAREâº, 75; â¹Pâº, 24; â¹SLONâº, 1428â1429 = »athematic composition«
