MODERNA GLASBA

ANG: modern music; NEM: moderne Musik; FR: musique moderne.

ET: Lat. modernus = sodoben, nov, od modo = ravno sedaj, od ♩modus♩ = ♩mera♩, količina, velikost, pravilo, način (‹KLU›, 485–486).

D: 1) »V katalogu Britanskega muzeja so dela, napisana po letu 1800, vključena v rubriko z oznako ‘moderna glasba’. V ameriÅ¡ki uporabi je moderna glasba kolokvializem za plesne medije in popularne pesmi. SrednjeveÅ¡ki rokopisi, ki so se ukvarjali s teorijo glasbe, se pogosto začnejo s frazo ‘Brevitate gaudet moderni’. Moderni, ki so uÅŸivali v kratkosti, so po mnenju anonimnih avtorje teh traktatov bili privrÅŸenci Ars nove. V danaÅ¡nji uporabi se moderna glasba nanaÅ¡a na tisto, ki je bila napisana po letu 1900. Druge variante tega pojma so ♩glasba 20. stoletja♩, ♩Nova glasba♩, glasba naÅ¡ega časa, danaÅ¡nja glasba in ♩sodobna glasba♩.« (‹SLON›, 1468)

2) »Podati bi bilo treba končno definicijo pojma moderen. To je seveda relativen pojem, če se ga uporablja v odnosu do nekega časovnega obdobja, se pa nanaÅ¡a tudi na vsakdanjost, ter na določen način izraÅŸa tudi odnos do umetnosti, ki ni nujno samoumeven pri pojmih kot sta ♩sodobna glasba♩ in ♩glasba 20. stoletja♩. Prekrivanja starega in novega so neizogibna, tako v tehničnem kot tudi v estetskem smislu. Npr. skladatelja, kot sta Strauss ali Elgar, sta delovala čez tretjino 20. stoletja sočasno z Bartókom in Stravinskim, vendar način razmiÅ¡ljanja in tehnike prvih dveh niso kazale večje prekinitve z vodilno glasbeno tradicijo, za razliko od del drugih dveh, ki so posluÅ¡alce lahko zmedla ali ce uÅŸalila. Pod ‘modernostjo’ se razume odnos do umetnosti v času, ki je različen po kakovosti, ni pa zgolj poznejÅ¡i v času, in ki se ga je, glede na odnos do klasične tehnike, dalo odkriti ÅŸe v različnih trenutkih pred koncem devetnajstega stoletja.« (DUNWELL 1969: 13–14)

KM: Treba je opozoriti, da je časopis, ki ga je v New Yorku med letoma 1925 in 1946 izdajala ameriška Zveza skladateljev (»League od Composers«), imel naslov Modern Music (‹GR›, 123).

V D 1 je opisana skoraj vsa Å¡irina pomena pojma, z drugimi besedami: njegova nenatančnost. To potrjujejo sopomenke na koncu D 1 (tudi v ‹APE›, 180, ter v ‹RAN›, 502, je navedeno povezava z ♩glasbo 20. stoletja♩). D 2 opozarja na vse teÅŸave pri poskusih jasnega določanja pomena pojma.

KR: Kakor je omenjeno v prvem delu D 1, moderna glasba, kot tudi ♩sodobna glasba♩, ni pojem, ki bi pripadal izključno terminologiji ♩glasbe 20. stoletja♩ (lahko se spomnimo tudi na polemiko med »starim« – polifonim in »novim« – homofonim v drugi polovici 16. stoletja; za termonoloÅ¡ko raziskavo zgodovine pojma je pomembno dejstvo, da se tukaj omenjena pridevnika veÅŸeta na prakso – »pratica« – ne pa na glasbo), se pa v povezavi z njo najpogosteje uporablja. Domnevne sopomenka na koncu D 1 so sprejemljive le v pogovorni uporabi, jih pa ÅŸal pogosto najdemo tudi v bolj kompetentni, strokovni literaturi.

Moderna glasba je eden izmed tistih pojmov v terminologiji ♩glasbe 20. stoletja♩, katerih pomen se zdi skoraj toliko samoumeven, da o njem ni treba razmiÅ¡ljati. Vendar pa D 2 dokazuje, da to ne drÅŸi! Ogl.mo si nekaj primeroGL:

1) V MITCHELL 1963 je pojem predstavljen kot sopomenka ♩nove glasbe♩, tako da bi jo bilo – ÅŸe v naslovu – boljÅ¡e uporabljati namesto m. g.

2) V ‹EIN›, V, se kot sopomenko moderne glasbe omenja ♩nova glasba♩ (kar, glede na vsebino, ni pravilno), čeprav v ANG izvirniku beseda teče o moderni glasbi. (‹EIN› je NEM prevod in predelava Eaglefield-Hullovega Dictionary of Modern Music and Musicians).

3) V VINCENT 1974 se z ničemer ne določa, kaj naj bi bila moderna glasba v naslovu, ker je to očitno nekaj samoumevnega.

4) Tudi v ‹DIB› se ne specificira, kaj pomeni moderna glasba v naslovu (čeprav bi tudi tukaj bilo bolje uporabiti ♩novo glasbo♩, kar pa avtor zavrača brez prepričljive argumentacije – gl. konec D 4 ♩nove glasbe♩), čeprav se na str. 10 navajajo merila izbire gradiva (oz. skladateljev, skladb in terminologije), ki pa niso niti malo znanstvena: »Pri poskusu opisovanja najmlajÅ¡ega obdobja v glasbi mi je bilo pomembno ustvariti predstavo o njem. Glede na to, da sem tudi sam sodobnik tega obdobja, in glede na to, da so skladatelji moji sodobniki, ne morem preprečiti dejstva, da bo to moja osebna predstava. Bralec jo lahko sprejme, si jo prilasti ali pa jo zavrÅŸe.« (Pomembno je opozoriti, da je avtor v nadaljevanju svoje knjige – gl. DIBELIUS 1991 – pod moderno glasbo uvrstil tudi podaljÅ¡ek obdobja med letoma 1965 in 1985, s čemer je pomen pojma skrajno relativiziran.) Dibeliusovi kriteriji osebnega pričanja so v popolni koliziji z D 2, Å¡e bolj pa s prizadevanji, da bi se v terminologiji ♩glasbe 20. stoletja♩ moderno glasbo čim bolj natančno opredelilo tudi skozi periodizacijsko oznako »glasbene moderne« (gl. ♩moderna, glasbena♩).

Tukaj se seveda ne da, tudi noče normirati pomena pojma, se pa skozi literaturo opozarja na še nekatere pomene, ki niso omenjeni v KR.

PRIM: ♩avantgarda, avantgardna glasba♩, ♩eksperiment, eksperimentalna glasba♩, ♩glasba 20. stoletja♩, ♩moderna, glasbena♩, ♩modernizem♩, ♩nova glasba♩, ♩sodobna glasba♩.

BORRIS 1984; Griffiths 1978; MERSMANN 1927; METZGER 1989a; SCHLOEZER-SCRIABINE 1959

Dodaj odgovor

error: Content is protected !!