DVANAJSTTONSKO POLJE

DVANAJSTTONSKO POLJE

NEM: Zwölftonfeld, Zwölf-Ton-Feld.

D: SploÅ¡ni naziv za imaginarni prostor, ki ga v horizontalnem in vertikalnem smislu izpolnjuje vseh dvanajst ♩tonov♩ kromatične ♩lestvice♩.

KM: 1) V ‹G›, 38, se d. p. omenja v zvezi s prvo bagatelo iz Webernovih Šestih bagatel za godalni kvartet, op. 9 (1913) (razdelitev na tri odlomke je avtorjeva):

DVANAJSTTONSKO POLJE: Webern, Bagatele za godalni kvartet, op. 9.1

»V 1. odlomku se pojavlja dvanajsttonsko polje v celoti. Ponavljajo se samo trije ♩toni♩ (fis, e, es); v 2. odlomku, zelo zgoščenem, se pojavlja ♩polje♩ desetih ♩tonov♩ (ponavljata se samo e in b); v 3. odlomku iz devetih ♩tonov♩ se pojavljajo eis, fis in h.«

2) V ‹G›, 50, sta Å¡e dva primera za d. p.: »(Tu se; gl. zadnji primer – op. N. G.) dvanajsttonsko polje počasi gradi kot zvočni kompleks, od ♩tona♩ h navzgor; v Å¡estnajstinski ♩skupini♩ se v celoti doseÅŸe (predpisani pedal krepi učinek).«

»(V Å¡t. 111; gl. spodnji primer – op. N. G.) se pojavlja dvanajsttonsko polje, ker se morajo ♩akordi♩ hitro vrstiti drug za drugim, skoraj sočasno. Četudi je bil način dela v obeh primerih različen, je mogoče razbrati določeno ravnoduÅ¡je glede čvrste fiksacije ♩viÅ¡ine tona♩. Za posluÅ¡alca je v prvem primeru pomembnejÅ¡e delovanje vsega gradiva, v drugem primeru pa razlika v registrih.«

DVANAJSTTONSKO POLJE: W. Gieseler, Canti toccati za klavir, 1967.

DVANAJSTTONSKO POLJE: H. Pousseur, Variations I, za klavir, 1956.

3) V ‹M›, 102, se začetek Bergove Lirske suite (v klavirskem izvlečku) razlaga kot d. p.:

KR: Glede na to, da se nam pojem lahko zdi preveč metaforičen, njegova raba v zgornjih primerih Å¡e kako upravičuje uvrščanje v terminologijo ♩glasbe 20. stoletja♩, pri čemer moramo biti pozorni na odtenke v pomenu:

1) V primeru iz točke 1 govorimo o atonalitetni skladbi. V tem primeru je d. p. isto kot kromatični total, pri čemer velja, zaradi enakovrednosti vseh dvanajstih ♩tonov♩, ta total čim prej izkoristiti, tj. z njegovim popolnim izkoristkom izpolniti d. p. Primeri, ki se pojavljajo v drugem in tretjem odlomku, tj. ko se ne izpolnjuje celo d. o., se imenujejo ♩tonska polja ♩. (V ‹GL›, 53–54, je podana drugačna moÅŸnost analize izpolnjevanja tega d. p.)

2) V primerih iz t. 2 se d. p. doseÅŸe zato, da bi posamezne vrednosti za ♩viÅ¡ino tona♩ preÅ¡le iz svoje strukturne prepoznavnosti v teksturno neprepoznavnost, tj. v zvočni rezultat, ki je rezultanta odnosov med vrednostmi, ki jih samostojno ne moremo več sliÅ¡ati.

3) V primeru iz t. 3 je d. p. posledica svobodnejÅ¡ega odnosa med ♩toni♩ ♩dvanajsttonske vrste♩ v horizontalni in vertikani smeri, tj. neupoÅ¡tevanja Å¡tevilčne logike v odnosu med ♩toni♩ v ♩vrsti♩, prav tako tudi posledica deklarirane enakovrednosti horizontalnega in vertikalnega odnosa med elementi ♩vrste♩ (gl. ♩vertikalizacija♩).

V teh primerih je pomen pojma povsem eksakten in je njegova raba upravičena. To sicer ne pomeni, da se v strokovni literaturi ne uporablja z metaforičnim premislekom, npr. v ‹H›, 273: »vsak ‘kamenček iz mozaika’ tvori eno dvanajsttonsko polje, ki se stalno gradi. Vendar dvanajsttonsko polje ne pomeni, da sliÅ¡imo vseh dvanajst ♩tonov♩ vedno naenkrat. Dvanajsttonske tvorbe nikoli ne delujejo kot ♩akordi♩, ampak prej kot večnitno tkanje iz skupka ♩točk♩, iz katerega po malem, previdno, brez pravil, izhajajo posamezne vrste, zanke v ♩barvah♩.« (Komentar se nanaÅ¡a na prvi stavek – Hésitant – II. simfonije Lutosławskega iz 1966/1967.) Tu je d. p. vsekakor miÅ¡ljeno metaforično, zato ga ne moremo imeti za tehnični pojem oz. strokovno besedo, saj bi potem k temu priÅ¡tevali tudi »večnitno tkanje«, »verige«, »vozle v ♩barvi♊« ipd.

GL: ♩atonaliteta♩, ♩dvanajsttonska tehnika (skladanja)♩ = (♩dodekafonija♩), ♩dvanajsttonska vrsta, serija♩, ♩skupina, skupinska skladba♩, ♩vrsta♩, ♩polje♩, ♩serija♩, ♩serialna tehnika (skladanja)♩, ♩skupek tonov♩, ♩statistična glasba♩, ♩struktura♩, ♩tekstura♩, ♩točka♩, ♩vertikalizacija♩, ♩večdimenzionalni glasbeni prostor♩.

PRIM: ♩tonsko polje♩, ♩časovno polje♩.

error: Content is protected !!