ANG: cell; NEM: Zelle; FR: cellule.
D: I-A) »(Naziv za) najmanjÅ¡i ritmiÄni in melodiÄni element, ki se lahko pojavi samostojno ali kot del veÄje celote. Åœe dve notni vrednosti oblikujeta ritmiÄno celico, samo en interval pa … melodiÄno celico. Celica lahko ustvari âŠstrukturo⊠kakÅ¡ne teme, izpeljave ali celo celotnega dela. V tem primeru govorimo o generativni celici âŠÂ« (â¹HOâº, 158)
I-B) »(Naziv za) najmanjÅ¡o, nedeljivo enoto (v skladbi). Celica se razlikuje od motiva, ki se ga da deliti. Tudi generativna celica se lahko uporablja kot razvojni motiv.« (â¹MIâº, I, 502)
2) »(Naziv za) majhno âŠskupino⊠not za motiv. Pijper je razvil tehniko skladanja s celicami.« (â¹GRâº, 47)
3) »(Naziv za) kratek, intervalno konstanten motiv, ki se lahko pojavi vertikalno ali horizontalno, lahko je tudi variiran z âŠobratomâŠ, retrogradnim postopom, âŠretrogradnim obratom⊠in âŠtranspozicijoâŠ. Temeljna celica se uporablja kot izhodiÅ¡Äe za obseÅŸna razmerja v âŠvrstiâŠ.«
(â¹FRâº, 8)
KM: V â¹GUIâº, 134â135, se FR-pojem pojasnjuje v okviru Schaefferjeve teorije âŠkonkretne glasbeâŠ, ki je tako omejena na ta pojem, da ga tukaj ne bomo omenjali. V â¹Lâº, 265, se pojem pojavlja v pomenu »sluÅ¡ne celice« oz. Cortijevega organa v uÅ¡esu (gl. â¹MELZâº, I, 22).
KR: V D je oÄitna veÄpomenskost pojma:
a) D 1 pojem tretira v okviru tradicionalne terminologije, ne glede na moÅŸen pomen v âŠglasbi 20. stoletja⊠â D 1-A doloÄa uporaben pomen c. kot sploÅ¡nega pojma, medtem ko v D 1-B najdemo pomen generativne celice. V obeh primerih se navaja Beethoven kot skladatelj, ki uporablja (generativne) celice.
b) V D 2 je c. sopomenka motive, kar je povsem nesprejemljivo. (Tako kot v â¹JONâº, 138.)
c) V D 3 c., po navedenih naÄinih njene uporabe, spominja na âŠsegment⊠âŠdvanajsttonske vrste, serijeâŠ, zagotovo zato, ker je navedena pod pojmom »osnovna c.« (= »basic cell«). Tudi v leteraturi vlada relativno velika zmeda glede pomenske distinkcije.
V PERLE 19774: 10 se analizira primer iz prvega od Petih del za klavir, op. 23, A. Schönberga:

»[I]z zaÄetnega motiva, sestavljenega iz treh not, v srednjem delu (as-g-b) sledi njegov rakov obrat v 3. taktu (a-c-h), ki ga spremljata dva ⊠rakova obrata v basu (a-c-h in h-d-cis). Vsebina zaÄetnega âŠakorda⊠(as-a-fis) je obrat vsebine istega motiva. V 2. taktu se pojavlja transpozicija izvirnega motiva v zgornjem glasu (es-d-f), njegovo povezovanje s predhodnim fis-om generira drugo celico (fis-es-d). Ta se trasponira in obraÄa v zgornjem glasu (dis-e-g), prihaja kot rakov obrat v srednji glas 3. takta (c-h-gis) in potem vertikalno, transponirano na zaÄetku 4. takta (dis-c-h). Vsaka od obeh osnovnih celic vkljuÄuje ista intervala malo terco in malo sekundo.«
Iz navedka je razvidno, da se pojem »osnovna c.« ne nanaÅ¡a na âŠsegment⊠(oziroma âŠtrikordâŠ) âŠdvanajsttonske vrsteâŠ, ki je temelj Schönbergovega op. 25, kjer se enakomerno uporabljata motiv in c.
Citat jasno nakazuje tudi na potrebo po razlikovanju c. od motiva, ne samo zato, ker je motiv tradicionalen pojem, ampak tudi zato, ker se tako v zgornjem kakor tudi v vrsti drugih primerov ne nanaÅ¡a na svojo funkcijo v motiviÄnem delu, zlasti ne v smislu, ki je specificiran v pomenu generativne c. v D 1, in je zato namesto njega bolje uporabljati samo c.
GL: âŠformulaâŠ.
BLUMRÃDER 1987: 28; â¹LAREâº, 585
